Klachten na intreden nieuwe dienstregeling NS
Klachten bij meldpunt Rover
Reizigersorganisatie Rover ontvangt een grote hoeveelheid klachten over de nieuwe dienstregeling zoals de NS deze op 11 december heeft ingevoerd. Sinds de start is het aantal klanten al gestegen naar een kleine zevenduizend. Volgens Sanne van Galen van Rover komen er nog elke dag nieuwe klachten bij. Het aantal hiervan overstijgt de normale hoeveelheid klachten in deze periode bijna vijfmaal. Rover heeft een speciaal meldpunt opgericht waar tot op heden 3,500 klachten genoteerd zijn. Verder zijn er zo’n 3,300 klachten binnengekomen via de website waarbij er meldingen gemaakt wordt van overvolle treinen. Het is nog moeilijk te bepalen hoeveel klachten er precies binnen gekomen zijn naar aanleiding van de nieuwe dienstregeling. Veel van de klachten komen binnen via email, Twitter of de telefoon. Daarbij moet vermeld worden dat niet elke overvolle trein door de nieuwe tijden veroorzaakt zal zijn. Van Galen legt hierbij echter de nadruk dat dit voor veel van deze treinen wel het geval is.
Tegen de verwachtingen in
Normaal gesproken noteert Rover in een maand rond de 1,500 klachten. De belangenvereniging kijkt daarom met verbazing naar de grote toename. Van Galen meldt dan ook dat er verwacht werd dat de nieuwe dienstregeling een verbetering zou opleveren. Die verwachting blijkt echter niet op te gaan. Toen het nieuwe rooster door NS in oktober gepresenteerd werd, werden er meer treinen en kortere reistijden voorgespiegeld. Daarom gaan de NS en Rover binnenkort met elkaar in overleg. Dit betekent echter niet dat de grote knelpunten van de nieuwe regeling snel verholpen zullen zijn. Grote veranderingen worden pas vanaf december verwacht door van Galen.
Lange termijn
De NS beaamt dit via een van haar woordvoerders. Wijzigingen van de dienstregeling op deze schaal komen maar eens in de 10 jaar voor. Daarna wordt er jaarlijks aan geschaafd. De eerste ervaringen zorgen voor allerlei aanpassingen op kleine schaal. Er wordt door de NS verwacht dat de klachtenstroom zal verminderen nadat zowel NS personeel als passagiers meer beginnen te wennen aan de doorgevoerde wijzigingen. Reizigers zijn echter niet altijd streng naar de NS toe. Rover heeft nog zo goed als geen klachten ontvangen naar aanleiding van de grote stroomstoring die Amsterdam trof en waardoor het treinverkeer ontregeld werd.
Krappe overstaptijden en langere reistijden
Rover noteert vier soorten klachten het meest. Hieronder vallen onder andere de krappe overstaptijden en missen van aansluitingen. Dit geldt onder andere voor reizigers van Lelystad naar Amsterdam. Deze dienen over te stappen in Almere Centrum, maar zelfs kleine vertragingen zorgen er al voor dat deze aansluiting gemist wordt. Verder komen er veel klachten binnen over een langere reistijd. Zo duurt de reis van Vlissingen naar de Randstad 9 minuten langer dan voorheen. Dit lijkt betrekkelijk, maar sinds 2011 is deze reis al in totaal een half uur langer geworden en bedraagt nu een gehele 3 uur.
Volle treinen en extra overstappen
Verder zijn er veel volle treinen. Het is bijna onmogelijk geworden om een zitplaats te bemachtigen in bijvoorbeeld de trein vanaf Amsterdam Lelylaan naar Leiden of Den Haag. Dit komt omdat de intercity’s niet langer vanaf de Lelylaan vertrekken en er alleen nog een korte sprinter beschikbaar is. Verder moet er soms extra overgestapt worden. Dit geldt onder andere voor reizigers vanuit Venlo naar de Randstad. Zij dienen nu in Eindhoven nog extra over te stappen.
Vooral negatieve gevolgen voor Zeeland
Er zijn nog verdere reizigers die nadelen ondervinden vanwege deze nieuwe dienstregeling. Tussen Utrecht en Almere wordt er bijvoorbeeld niet meer op Utrecht Overvecht gestopt. En de intercity tussen Dordrecht en Eindhoven komt in zijn geheel te vervallen. De NS noemt dit de onvermijdelijke gevolgen doordat er voor meer andere reizigers wel voordelen zijn. Het is echter vooral de provincie Zeeland die het lastig krijgt. Er moet vaker overgestapt worden om bijvoorbeeld in de Randstad aan te komen en de meeste treinen doen er gemiddeld zo’n 10 minuten langer over. Dit is door het Zeeuwse provinciebestuur in de Tweede Kamer aangekaart, maar hier is tot nu toe weinig aan gedaan.